Var låg kurvan?

kk3Då och då reses förslag på att den exakta platsen där själva dikeskörningen vid vad som blev Kungens Kurva borde märkas ut. Och det kan ju tyckas vara en rimlig begäran. Inte minst nu när bostäder planeras och kurvan ska bli en hembygd! För den oinvigde har alltså Kungens Kurva sitt namn efter en olycka där Gustav V:s ekipage körde i diket 28 september 1946 på väg hem från en jaktresa vid Tullgarn. Problemet är att det inte alldeles lätt att veta var man skulle sätta ett sådant minnemärke; var låg själva diket, helt enkelt? Vägarnas sträckning har ändrats, nya har anlagts, bebyggelse har tillkommit, osv.

I Dagens Nyheter 1985 gjordes i alla fall ett allvarligt försök. Journalisten Eva Li Johansson hade letat upp Knut Sööhr, ett av de tunga vittnena till händelsen. Sööhr var mannen som bärgade bilen och hade klara minnen av händelsen trots att nära 40 år förflutit, han 1985 hunnit bli 72 år och avflyttat till Vagnhärad. Ni kan läsa hela artikeln längst ner. Trycket är lite svagt men ni kan som vanligt förstora för att se bättre. För säkerhets skull citerar vi avsnittet om själva placeringen:

Idag är det nästan omöjligt att hitta ”den kungliga olycksplatsen” i detta trassliga virrvarr vid sidan av E4. Men med Knut Sööhrs lokalkänndom är ingenting omöjligt. Han ledsagade DN Huddinge till en meterhög snövall, två tre hundra meter norr om Essomackens utfart och konstaterade helt lugnt – ”här var det!”

Nu har det visserligen gått ytterligare 30 år och förändringarna fortsatt men kanske kan det ge lite ledning i sökandet efter rätt plats. Är det någon av våra läsare som vet mer bestämt besked är det bara att höra av sig. Högst upp ser vi ett knappt läsbart utdrag ur DN:s förstasida 29 september 1946. Den som har tillgång till DN:s  digitala arkiv kan läsa hela reportaget där.

kk1kk2

4 kommentarer

Kommentarrubrik

Jonas

Jonas

Platsen fanns kvar orörd till helt nyligen i skogen mellan E4 och Scandic hotel, där den gamla Södertäljevägen fortsatte rakt mot Statoil/Circle K genom snårskogen. Vägbank med diken och allt fanns att beskåda. Jag har själv varit där och tittat. Har bilder också, men dessa tycks inte gå att lägga in i svaret här. För nåt år sedan röjde man skogen och nu är omfattande schaktningsarbeten i gång på platsen i samband med bygget av Förbifart Stockholm. Möjligen kan man kanske se vägbanken ännu en stund till. Väl mött/ Jonas

Svara

Kommentarrubrik

Tore Hovland

Tore Hovland

Tidningen Riksettan lokaliserade olycksplatsen för ett par år sedan. Den ligger i skogspartiet bakom Scandic Hotel. Position DMS Latitud 59; 16; 23.56 Longitud 17; 54; 56.09

Svara

Kommentarrubrik

Bo Sigerlöv

Bo Sigerlöv

Fantastiskt att ni kan peka ut platsen då exploateringen har förändrat landskapsbilden. Det är jag som väckt frågan och skickar den vidare till Huddinge hembygdsförening. Det här är en plats jag var mycket på i min ungdom då jag växte upp vid riksettan nära Långbro sjukhus.

Svara

Kommentarrubrik

Göran Johansson

Göran Johansson

Åke Forsberg har hört av sig, tydligen har det varit fel på kommentarsfunktionen i helgen. Jag tar mig friheten att lägga in hans kommentar - den finns också i facebook-gruppen "Vi som växte upp i Segeltorp": VARFÖR HETER DET KUNGENS KURVA? Jag har tidigare redogjort hur och var kungens bil hamnade i diket. När nya Södertäljevägen blev färdigbyggd, kanske ett par år efter kungens dikeskörning, kopplades gamla Södertäljevägen ihop med den fyrfiliga nya vägen. Det gick inte att bara att koppla rakt på, Gamla Södertäljevägen kom i fel infallsvinkel. Man fick därför stänga av gamla Södertäljevägen C 100 meter tidigare, därefter svänga vägen till vänster. 100 - 150 meter, och därefter SVÄNGA 90 grader TVÄRT TILL höger för att efter 75 - 100 meter anslutas i 90 grader till nya Södertäljevägen Dä sattes det upp en "cylinder" C:a 1 meter i diameter omkring 2 decimeter hög och målade pilar. Detta satt på en rörstolpe 2 - 2,5 meter högt mellan södergående och norrgående körbanorna. Detta var Segeltorps första rondell. Den 90 graders TVÄRA högersvänge var belägen ungefär CIRLES K "STATOIL" besinstations tvätthall. Denna starkt TVÄRA höger- svängvar en fasa för, i första hand buss och lastbilschauförer. De hade inte servostyrning på deras fordom Den starkt TVÄRA högersvängen innan nya Södertäljevägen fick ge namnet KUNGENS KURVA Framme imot eller på 1950 talet öppnads en ESSO bensinstation längre söderut mot Månskär c:a 200 meter som fann namnet lämpligt efter vad lastbilsåkarnas förklaring på trakten

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*