Pendelolyckan i Skogås 1985

Vi har ju tidigare skrivit om den närmast mytiska tågsammanstötningen vid Huddinge station 1908 (9 januari 2014). Idag vänder vi blickarna mot en långt senare tågolycka.

X1_3079_198502s2

Vintern 1984/85 var besvärlig för pendlare i Huddinge. Förseningarna på Södertälje/Märsta-linjen var många och väntandet tålamodsprövande. Tonen mot SL i lokalpressen var närmast hånfull. SL hade besparingskrav och funderade helt sonika på att stänga av tunnelbanestationen Masmo under kvällstid (det blev emellertid inte så), och som detta inte vore nog inträffade en pendeltågsolycka på Nynäsbanan vid Skogås station.

skogås00005Olyckan inträffade i februari 1985 bara några veckor efter det att en liknande olycka inträffat i Haninge. I Skogås skadades dessbättre bara föraren och en passagerare lindrigt. Orsaken till olyckan är föremål för en animerad debatt – åtminstone på ett forum under Svenska Järnvägsklubbens hemsida som Backspegeln tagit del av. Enligt pressklippet härintill hävdas det att det var tågets säkerhetssystem ATC som var satt ur funktion. Tåget var på väg söderut när två av tågsetets vagnar spårade ur och kanade nedför en slänt. Bilden på det urspårade tåget har vi lånat från nämnda forum, fotograf troligen Gunnar Berglund. Har ni minnen av olyckan får ni gärna bidra i kommentarsfältet.

Nynäsbanan öppnades för trafik 1901 men planer på en järnvägsförbindelse mellan Stockholm och Nynäshamn hade debatterats sedan 1850-talet. Förutsättningarna för att anlägga en hamn i det förutvarande fiskeläget Nynäshamn var goda och tanken var att den nya hamnen skulle avlasta Stockholms hamnar. Men då krävdes en fast förbindelse med huvudstaden. Utefter banan mellan Älvsjö och Nynäshamn uppstod stationer vid ett 15-tal ställen, redan från 1901, bl a vid Trångsund, Drevviken, Fagersjö och Södertörns Villastad. Stationen vid Skogås tillkom först 1931. Vill ni veta mer om Nynäsbanans historia rekommenderas ett besök vid Nynäshamns järnvägsmuseum.

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Michael Sjögren

Michael Sjögren

Enligt en lokförarkollega var orsaken att mötet var flyttat från Handen till Skogås och en rutinerad förare som ville köra in förseningen, men inte tillräckligt uppmärksam att det var rött. Då fanns det ingen 10 övervakning (tåget nödbromsas om hastigheten överstigen 10 km/t) och balisen (som ger information till säkerhetssystemet) var placerad nära signalen samt att man kunde manipulera med ATC (tågsäkerhetssystemet) så att nollorna försvann (vilket gjorde att det gick att trotsa säkerhetssystemet).

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*